Blog ini hanyalah refleksi kepada sebuah kehidupan. Allah ciptakan alam ini agar kita dapat belajar darinya. Kita hanya perlu membuka mata hati untuk mencari apa yang tersirat agar ilmu yang telah sedia ada dapat ditingkatkan lantas disebarkan kepada khalayak agar ianya tidak sia-sia. Ya Allah ya Tuhanku, kenapa payah sungguh untuk aku mengenalimu, sukar sungguh untuk aku mendekatimu. Kenapa setiap kali tiba di persimpangan, jarang sekali aku memilih jalanmu. Adakah telah hitam hatiku, adakah telah gelap pancaindera ke-enamku. Ya Allah, masihkah ada lagi persimpangan untuk ku, agar aku dapat memilih jalan mu selama-lamanya.

Wednesday, October 13, 2010

Langit Tidak Selalunya Cerah

“Ah..tgk dia tu, bahagia ja. Nasib dia selalu baik. Tak pernah rasa susah, sedih. Ish..kenapa aku tak macam dia"

Pernahkah anda bermonologue seperti di atas. Aku pernah. Hehe..tengok org bergelak ketawa terlintas la ayat2 perangsang minda ni. Selalu rasa mcm ni kalau tgk cik kak n cik abg senyum riang sambil bejalan di tepi jalan. Huhu.. tak pun, bila tgk cik kak2 gumbira balik dari dating. Huhu..kes jealous la ni. Haha.

Tapi aku selalu ingat kata-kata hikmah yang aku reka sendiri. Berbunyi begini;(sebenarnya aku tak tau cam mana nak bg ayat aku ni ada kesinambungan)

“ Mana ada orang dalam dunia ini akan sentiasa senang, gembira, tak sedih, tak ditimpa hujan. Setiap manusia yg Allah cipta tu akan diberi ujian. Sama ada dugaan tu adalah untuk menguji keimannya atau sebagai balasan dosa yg lalu, walla hu alam. Itu berbalik kepada si penerima dugaan. Tapi semua orang akan terima dugaan. Cuma ada yang diduga Allah sekejap saja, ada pula yg lama sepanjang hidup. Ada yang Allah bg dugaan di awal hidup nya, ada pulak di akhir2 usianya. Yang pasti, semua hamba nya akan diduga. Tak kisahla alim atau tidak, tinggi ilmu agamannya tau tidak, semua pasti akan diduga.

Sedangkan Rasulullah diberi dugaan sepanjang masa ketika hayatnya, inikan pula kita hamba biasa.

Ingat, kepada sesiapa yg tengah menghadapi dugaan, tak kisah la dugaan putus cinta ka, ilang kerja ka, assignment hilang sebab virus ka, atau apa2 jenis dugaan yang anda terima, jangan pernah sesekali putus asa dan mengeluh di tepi pintu beranda. ( sebab bilik aku ada beranda). Kerana hikmah yang paling utama di sebalik semua dugaan itu adalah supaya kita berbalik kepada-nya. Maka luahkan keluh kesah mu di atas bentangan sejadah, menangis lah kamu di hadapanNya kerana hanya Dia yang dapat menunjukkan siratul mustaqim yang mungkin selama ini telah kita abaikan.

Allah bagi dugaan sebab nak tengok hambanya akan menjadi lebih dekat kepadanya atau pergi lebih jauh dariNya.

Dan kepada sesiapa yang rasa-rasa tak pernah lagi diberi dugaan oleh Allah, perkuatkanlah iman dan hatimu. Sentiasa ingat yg langit tak selalunya cerah. Lantas, bila tiba2 Allah memberi dugaan dalam bentuk apa sekalimu, kau telah bersedia.

Apa yang penting, bersyukurlah andai kau masih di dalam dugaan Allah, kerana itu tandanya Dia menyayangimu. Berdoalah agar dugaan di dunia dapat memudahkan kesulitan perjalananmu di akhirat kelak. Wallah hu alam.

No comments:

Post a Comment