Blog ini hanyalah refleksi kepada sebuah kehidupan. Allah ciptakan alam ini agar kita dapat belajar darinya. Kita hanya perlu membuka mata hati untuk mencari apa yang tersirat agar ilmu yang telah sedia ada dapat ditingkatkan lantas disebarkan kepada khalayak agar ianya tidak sia-sia. Ya Allah ya Tuhanku, kenapa payah sungguh untuk aku mengenalimu, sukar sungguh untuk aku mendekatimu. Kenapa setiap kali tiba di persimpangan, jarang sekali aku memilih jalanmu. Adakah telah hitam hatiku, adakah telah gelap pancaindera ke-enamku. Ya Allah, masihkah ada lagi persimpangan untuk ku, agar aku dapat memilih jalan mu selama-lamanya.

Friday, August 13, 2010

SKETSA DI BULAN RAMADHAN..

Allah hu akbar, allaaaaahhhh hu akbar..

"Wei, cepat2 dah azan...buka puasa cepat"

"Eh, nanti kita nak trawikh kat mana? Masjid semalam imam dia baca lambat la, lenguh gila kaki aku."

"Tapi aku dgr, masjid tu rotate imam, maybe mlm ni imam lain kot"

"Kalau kita trawikh kat surau hostel cam mana?"

"Oh no!..tak mau la, surau tu buat 8 saja, tapi imam dia baca 1 juzuk, 8 kat situ sama ngn 20 kat masjid kot abis dia."

"la..tu lagi dahsyat, bleh pengsan kot aku. Kita p masjid ja la."

Mmm...rasanya,dialog mcm kat atas tu dah biasa kita dgr kalau sampai bulan Ramadhan. Isunya, nak g terawikh kat mana yan g imam baca laju..Laju tu, nak-nak macam ketapi kot. Huhu.. Kalau org tua-tua, menda cam gini bukan lah satu masalah pun. Tapi bab trawikh ni anak-anak muda la yang bnyk songeh. Haha , adakah aku tegolong? Mungkin. Haha!

Tapi ya la, mungkin trawikh dibuat sekali setahun. Selalunya solat 5 waktu bleh ekspress, Secepat 5 minit shj. Manakala trawikh, paling kurang sejam. Kalau 8 rakaat la. Kalau 20 bleh sampai 2 jam lebih. Persoalannmya, adakah niat mencari masjid yg cepat terawikhnya tu dikira niat atau pun tak. Maksud aku, pahala solat terawikh nanti macam mana. Kita ni dikira ikhlas ka nak bertarawikh. Mmm...tapi bila bertarawikh lama2 ni, kalau tak khusyuk...mata pun bleh melilau merata2.. Sebut pasal khusyuk ni, teringat aku terawikh malam ke-2, aku memang tak khusyuk la. Masa tu solat tgkt 4 masjid UIA. Dok saf depan sekali. Tgh2 solat tu ada budak kecik dok belari2 depan saf. Itu biasa la. Tapi aku dah mula tak khusyuk bila budak tu dok memanjat2 penghadang depan aku yg tingginya separas pinbggang dewasa. mula la mata kau dok usha budak tu kejap2 ; takut tergelincir jatuh.. Aduh.. Dalam dok risau2 tak terasa plak terawikh dah nak abis. Allah..Doa2 terawikh aku mlm tu diterima..

Cakap tentang khusyuk tu kadang2 kita bleh cari. Kalau tak makan bnyk, perut tak penuh sngt, Insyaallah setakat 8 tu semua org mampu.. Nak memilih imam pun aku rasa tak payah la..Rata2 memang solat terawikh akan lama. Nak beza pun dalam 10-15 minutes ja. Allah, sabar ja la. Ramadhan bukan selalu. Bukan kah salah satu hikmah berpuasa ialah mengajar kita erti sabar. Termasuk la sabar menyelesaikan terawikh..

Sama-sama lah kita berdoa moga amal ibadah kita untuk ramadhan kali ini diterima Allah seperti mana ibadah hamba-hambaNya yang soleh dan solehah. Amin... @@~~

No comments:

Post a Comment