Blog ini hanyalah refleksi kepada sebuah kehidupan. Allah ciptakan alam ini agar kita dapat belajar darinya. Kita hanya perlu membuka mata hati untuk mencari apa yang tersirat agar ilmu yang telah sedia ada dapat ditingkatkan lantas disebarkan kepada khalayak agar ianya tidak sia-sia. Ya Allah ya Tuhanku, kenapa payah sungguh untuk aku mengenalimu, sukar sungguh untuk aku mendekatimu. Kenapa setiap kali tiba di persimpangan, jarang sekali aku memilih jalanmu. Adakah telah hitam hatiku, adakah telah gelap pancaindera ke-enamku. Ya Allah, masihkah ada lagi persimpangan untuk ku, agar aku dapat memilih jalan mu selama-lamanya.

Wednesday, August 11, 2010

Terawikh Semalam

Maghrib semalam, aku berkesempatan lagi berjemaah di masjid. Lantas dilanjutkan ibadah hingga terawikhku yang pertama untuk Ramadhanku kali ini. Sementara menunggu solat Isyak, sempat juga aku menyambung pembacaanku iaitu buku Bercinta sampai ke syurga oleh Hasrizal Abdul Malik. Agak letih juga disebabkan kelas hari ini yang agak lama ( dari jam 2 sampai 7, yang hampir2 membuatkanku tersenguk2 ..huhuu).

Ketika sedang membaca,kadang-kadang terganggu juga dengan suara lunak seorang muslimah membaca Quran. Ya la, kalau dah namanya lepak di masjid, mesti la bacaan Quran yg sering kita dengar. Tapi, suara muslimah ni betul2 menarik perhatian ku. Mungkin volume dan frekuensinya agak tinggi dari yang lain. huhu..Namun, terdetik sedikit rasa kurang enak ketika itu. Bukanlah inginku mengkritik bacaannya, memang merdu..lunak..mungkin hampir perfect bacaannya, Cuma disebabkan seperti yg ku katakan tadi, frekuensi dan volume bacaanya nya yang terlalu tinggi membuatkanku terpaksa mengulangi bacaannklu pada tiap-tiap baris 2 3 kali. Alamat satu muka surat pun takkan dapat aku habiskan hari ini. huhu..

Kupandang sekeliling. Ahh, ada yang sedang bersolat di tepi muslimah tadi. Khusyukkah dia bersolat? Tidakkah bacaan solatnya bercampur aduk ngn bacaan muslimah tadi?. Astraqfirullahh al azim, syak wasangka ni tak baik. Tapi itu lah, mungkin muslimah yg sedang membaca Quran tadi kurang common sense. Lagi sekali ku katakan, bukan kritikan yg uingin disampaikan, tapi kesedaran untuk mempunyai common sense dengan ilmu yang telah Allah berikan.Dan common sense ini bulanlah common sense yang diangkat daripada ilmuan barat yang telalu bergantung pada logical reasoning, tapi common sense yang Islam ajarkan for the benefit of society.. Kalau dalam mengeluarkan fatwa atau perundangan dalam Islam, memang ini dititik beratkan "what is good for the society that will not give burden to them". Aku berikan analogy untuk masalah aku di masjid tadi. Kita ambil ibadah berwudhuk sebagai contoh. Berwudhuk itu ibadah, dalam keadaan apa pun, wudhuk tetap ibadah. Pahala yg mengiringinya. Akan tetapi cara kita berwudhuk itu mungkin tak sama. Katakan ada dua org berwudhuk A dan B. Si A wudhuknya diambil dengan cermat dan penuh adab, dan si B lagi wudhuknya diambil dengan kasar. Hingga terpercik air wudhuknya kepada si A yang lagi sorang. Lantasa terpaksala si A mengulangi wudhuknya. Nah! bukankan si B telah menyusahkan si A. Hendak ditegur takut berlaku percanggahan, mana tau ada perbezaan pendapat. Dan itulah yg terjadi padaku semalam.

Masihku ku ingat akan satu kejadian di malam perkahwinan sepupuku. Suaminnya seorang muallaf dari sarawak. Maka seluruh keluarga yang semuanya bukan beragama Islam datang bermalam di rumah nenekku. Malam itu malam jumaat. Selalunya, malam jumaat ni, kita selalu baca surah yassin. Ibuku sibuk di dapur menyediakan makan malam, manakala mak cik ku sudah usai bersolat magrib dan memulakan bacaan yassinnya di ruang tamu. Ketika itu, tiada bilik kosong. Maka semua berkumpul di ruang tamu menunngu makan malam.

Tiba-tiba ibu berkata " sian la kat famly Aidil tu ( yg bukan beragama islam), mesti depa takut dengar makcik baca yassin".

"Pasaipa mama? Awat plak nak takut", soalku.

"Ha la, kalau kita dok kat tempat depa, mai tempat asing, paihtu kita tengok depa dok puja2 sembahyang. takut dak? Kalau makcik baca pelan2 pun tak pa. Ni sampai satu umah dengaq. Mesti depa takut tu" , kata ibuku.

"Ha.. betui gak", aku mengiya. Lantas ku pandang keluarga suami sepupuku. Ya la, ada juga riak kurang senang..diam ja..

Usai makcikku membca yassin, ibuku menegur, " Kak, awat baca kuat sngt? Kesian kat depa. Depa takut pa."

Out of nowhere, makcikku menyeringa," Pasipa nak baca pelan-pelan! Biaq bagi depa dengaq! Bagi depa tau skit!"

Pergh..silap timing ibu aku tegur. Ibuku ingin membalas lantas aku sabarkan. Ya la, kalau bab2 macam ni, nak bertelagah memang susah la nak selesai. Tapi aku paham niat ibu dan message dia tu. Kalau pikir2 kan, betul juga apa yang ibuku katakan. Bukannya menegah makcikku beribadat, Tapi hanya perlu menghhormati keadaan sekeling. Samalah juga dengan situasi membaca quran. Nah, inilah situasi bilamana ideologi dan nilai pahaman ilmu kita berbeza. Asasnya semua ada tapi yang mendokongnya supaya kuat tak semua ada.

Berbalik kepada masalah aku tadi, seingat-ingat aku, kita hendaklah merendahklan suara ketika membaca quran sewaktu orang lain beribadat. Wallah hu alam. Tapi itu lah ilmu common sense yg aku ada. Lagipun, bacaan kita bukanlah untuk halwa telingan org, tapi untuk Allah,. Kadang2 bila berhadapan dengan situasi ni, terpikir pula "nak menunjuk yg awak tu baca quran sedap ke?".. astara firullah al azim..

Islam itu agama yg pengisisannya penuh dengan ibadah. Yang ibadah tetap ibadah. Tetapi cara kita menjalankan ibadah itu yang meletakkan nilainya. Ada org cincai-cincai saja menjalankan ibadah..cukup makan la katanya. Ada org berhati-hati dalam beribadat takut tersalah jalan. Pendek kata ibadah itu semuanya pahala. Akan tetapi cara kita menunaikannya menjadi perbezaan.

Alhamdulillah, malam semalam aku telah dapat satu peringatan dari Allah, dalam beribadah haruslah kita menghormati org sekeliling. Solat terawikh usai pada rakaat ke-8 kerana terlalu letih dan jam pun sudah pukul 10. Mataku terasa amat berat untuk dibuka. Doaku, ini bukanlah terawikh terakhirku. Amin. @@~~

No comments:

Post a Comment